DreamSchool: schoolvoorbeeld van motiveren
‘Steek je hand op als je hier wilt zijn’. Met die woorden krijgt kickbokslegende Lucia Rijker commitment van 16 schoolverlaters om mee te doen aan DreamSchool.
Alle vingers gaan omhoog. Het is de eerste dag van het project om drop-outs in drie weken te motiveren iets van hun leven te gaan maken. Samen met oud-rector Eric van ’t Zelfde begeleidt Lucia Rijker deze beschadigde jongeren. Allemaal hebben ze een reden om afgehaakt te zijn op een reguliere school: drugs, games, misbruik, agressie, et cetera.
Ze hebben zich al aangemeld voor DreamSchool, maar door dit verzoek hun hand op te steken, committeren ze zich openlijk aan deelname. Op het moment dat ze boos weglopen of dreigen op te geven – en dat gebeurt geregeld – kunnen de begeleiders verwijzen naar dit moment: je wil echt meedoen. Ze ontlokken de jongeren wel vaker beloftes waar ze hen vervolgens aan kunnen houden. Uiteindelijk is iedereen graag consistent met wat die heeft beloofd. Bovendien wordt hun interne motivatie aangesproken. Die is krachtiger dan wat vanuit de omgeving is opgelegd of afgedwongen. Een effectief psychologisch mechanisme.
Sowieso is het programma een bron van inspiratie voor gedragsverandering. De begeleiders hebben helder voor ogen wat nodig is, en blijven bewonderenswaardig opbouwend. Lucia en Eric vertonen wat de jongeren zelf onderweg zijn verloren: geloof in hun kunnen. Ik schreef al eerder over DreamSchool toen ze genomineerd waren voor de Televizierring. Toen werkte het commitmentprincipe ook op mij in. Want hoe kon ik het programma van harte aanraden en vervolgens niet op het programma stemmen?